NOPA-stipendet: Les hva Henrik the Artist brukte pengene på

March 01 2017

h

Hvert år deler NOPA – Norsk forening for komponister og tekstforfattere ut tre stipender på by:Larm. NOPA-stipendet deles ut til unge låtskrivere som kommer til å prege norsk musikkliv fremover. Stipendkomiteen består av fire komponister/tekstforfattere som speiler en bredde innen tekst og musikk.

Stipendet ble delt ut for første gang i 2014 og da fikk Aurora Aksnes, Vilde Tuv og Ellen Andrea Wang stipendet. Alle tre kan trygt sies å ha preget norsk musikkliv de siste årene. I 2016 var det DAGNY, Charlotte Dos Santos og Henrik The Artist som fikk stipendet. Mens vi venter på å få vite hvem som får det i 2017, har vi tatt en prat med nettopp Henrik The Artist, for å høre hva han brukte stipendet til.

Fullt navn: Henrik Haraldsen Sveen

Alder: 25 år gammel

Sjanger: Elektronisk dansemusikk

Utgivelser: Mye rart

Du fikk NOPA-stipendet på by:Larm i fjor. Hva tenkte du da du ble overrumplet på scenen og ble tildelt stipendet på 20 000 kroner?

Jeg fikk NOPA-stipend på by:Larm i fjor, ja, det gjorde jeg! Da jeg ble overrumplet på scenen og ble tildelt stipendet på 20000 Norske Ordentlige Kroner tenkte jeg (forklart i onamatapoetikon): «Wow», «Jøss», «Shit», «Fett», «Gleeeede», «WIIIHOOOO». Tror ikke det gikk opp for meg før etter en liten stund, siden vi ble overrumplet på samme måte året før med Rytmeklubben (S/O til mine boys OT, Hi Tom og DJ Karaoke). Jeg må også nevnte at jeg følte et enormt press på å prestere på den påfølgende konserten, man får jo et slags ansvar da for å bevise at man har gjort seg fortjent til det. Det var både skummelt og gøy, men det var mest gøy fordi det virket som om de snille folkene som var tilstede på konserten likte musikken som jeg viste dem. Pustet lettet ut etterpå og ringte hjem til mor og far for å fortelle dem det og da ble de veldig stolte, noe som jo alltid er rørende flott?

Hva brukte du pengene til?
Jeg brukte pengene som jeg ble tildelt på i hovedsak to ting. Kanskje tre, men i all hovedsak to ting. Tror jeg. Den ene tingen som jeg unnet meg to måneder etterpå, altså mai 2016, var en synthesizer. Jeg kjøpte en Korg MS-20 fordi jeg på en måte har hatt lyst på et sånt instrument. Hovedårsaken til dette valget var at jeg ville lage rare lyder med den, noe jeg også har gjort. Fornøyd med det. Dog, jeg må gi litt kritikk for at den har en noe irriterende støy etter filteret som blir veldig fremtredende ved videre prosessering av lyden. Men uansett et flott kompositorisk verktøy. Kan utbrodere under neste spørsmål ved behov. OG FORRESTEN: Hvis noen vet hvordan man kan dempe denne støyen så vil jeg gjerne snakke med deg på henriktheartist@gmail.com <3

Den andre «tingen» jeg brukte pengene på var en tur til Amerika. Jeg fikk være med på Music Norway sin masterclass i London og Los Angeles og hadde en påfølgende turné i landet. Da var det veldig godt å ha litt ekstra stipendpenger sånn at jeg kunne gjøre turen sånn rent finansielt. Møtte masse spennende og kule kolleger og venner, og fikk laget morsom musikk.

Jeg vil anbefale årets stipendmottakere til å bruke pengene på lignende sysler. Kjøp deg et instrument eller verktøy som du får god nytte av og som inspirerer deg og gjør en skrivetur hvor du kan utveksle ideer og utvikle relasjoner. Da får du mye for pengene. Godt tilbud!

Hvordan har pengene du fikk hjulpet deg i arbeidet som komponist og låtskriver?

Pengene som jeg fikk har hjulpet meg i arbeidet som komponist og låtskriver kanskje først og fremst som en inspirasjon. Å bli tildelt stipend og få oppmerksomhet av fagfolk med tyngde og artister som jeg har hørt mye på og sett opp til er i seg selv en enorm motivator. Noe av det hyggeligste man kan få høre er jo at folk har tro på det du gjør, tro på at det kan funke, tro på at det kan bli noe større, tro på at du kan gjøre en forskjell og bety noe for andre. Penger er kult og en god hjelp, men du kan ikke kjøpe deg motivasjon fra andre.

Kan du si litt om hvordan du går fra idé til ferdig låt?

Ja, det kan jeg gjøre. Jeg kan si litt om hvordan jeg går fra idé til ferdig låt. Hemmeligheten er å lage alle sangene på fiolin. Jeg har spilt fiolin på og av fra jeg var 6 år gammel (red.anm.: har altså spilt i 19 år) og kjenner instrumentet relativt godt. Det gir deg muligheter som ingen annen digital slektning kan erstatte. Fiolinen er et strengeinstrument med et ganske stort spenn i toner. Den er allsidig og kan spille både korte og lange toner. Hva mer trenger man egentlig? Svar: kanskje en kontrabass, en cello og en bratsj.

Skriver du for andre også? Hvem?

Jeg skriver nok musikk mye for andre, men mye for min egen del også. Jeg liker at folk kan kjenne igjen musikken, men at det samtidig er noe rart ved det. Da er vel det gjenkjennbare for andres del og det rare er for min egen del? Sånn hvis vi vil gå veldig i detaljert dybde på nettopp hva det er som har de forskjellige funksjonene i musikken.

Hvor er karrieren din om ett år?

Om ett år er nok karrieren min i verdenstoppen, med et par-tre «The Fox» på CV-en og minst to opptredener hos Jimmy Fallon sitt «late night show». Mest sannsynlig.

Om du må velge én norsk (ikke nødvendigvis på norsk) yndlingslåt: hvilken velger du?

Om jeg må velge én norsk yndlingslåt som ikke nødvendigvis er på norsk, så velger jeg den låten, eller bør jeg her skrive verket, som heter «Polypoly» av Arne Nordheim. Hele Electric-albumet er vel egentlig verdt å nevne i den sammenheng. Jeg velger dette fordi det reflekterer starten på, og essensen av, det som er elektronisk musikk og i dag popmusikk. Vi jobber med innovativ teknologi og prøver å lage ny og innovativ musikk. Ingenting viser dette like ekstremt som de tidlige pionerene. Det er en tankegang som vi kanskje ikke tenker så mye på i dag, men som jeg mener vi kan lære mye av. Om ikke direkte, så i alle fall på et filosofisk teoretisk.

Foto:Gisle G. Stokland

Henrik The Artist2 FOTO Gisle G. Stokland-1