EN
Berlin-based artist Canilla is a newly sculpted project by Norwegian sound artist and instrument builder Camilla Vatne Barratt-Due. Frequently composing for dance and theatre productions, she develops sonic fields that often includes electronics and live coded synthesis merged with materials from her extensive accordion collection. Canilla's performative installations have been presented in museums and theatres as well as sound-art, dance and music festivals in Germany, Denmark, Spain, Sweden, UK and Norway. She was recently chosen for SHAPE 21 – a European platform for innovative music and audio visual art.
The songs from her debut album you always wanted more in life, but now you don't have the appetite are thought of as conceptual love ballads stemming from trees of a wounded forest – originally coming out of an installation Canilla made for Kontakte Festival at Akademie der Künste in 2019. Behind the stories pumps a mechanical heart, a structure based on creations of dismantled accordions. Canilla works between installation and performance art, turning traditional analog materials such as old tools and accordions into altered mechanical systems played with code. This layering of practices gives electronic music a new physical body tracing the remnants of the past, giving the mechanical objects an afterlife.
NO
Canilla er et nytt prosjekt av lydkunstner og instrumentbygger Camilla Barratt-Due. Arbeidene hennes består av komposisjon for teater, dans, performance og installasjon. Datamusikk og live-koding er ofte integrert i materialer fra trekkspill, elektro-magnetisk pneumatikk, demonterte instrumenter og stemme.
Bak fortellingene pumper et mekanisk hjerte – en struktur av demonterte gamle trekkspill spilt med et alterert mekanisk system. Canilla tilnærmer seg trekkspillet som et avkom etter den industrielle masseproduksjonen av instrumentet som fant sted på slutten av 1900-tallet. Hun forener dekonstruerte deler av instrumentet med DIY-elektronikk som gir form til nye instrumenter og performative klanginstallasjoner.
Hennes arbeider har blitt presentert ved museer og teater samt festivaler for lydkunst, dans og musikk på steder som Akademi Der Künste (Berlin) Black Box Theatre (Oslo), London Royal Operahouse, HAU (Berlin) Radial nSystem, Bergen International Festival og Stamsund International Theatre Festival. I 2022 ble hun nominert til Heddaprisen for beste audiovisuelle arbeid for hennes komposisjoner til forestillingen Den Skinnende byen og til forestillingen Bartleby - Melville.