Presentert av TONO
Markedet for strømmede konserter har gjennomgått en revolusjon under pandemien: Fra ikke-honorerte, gratis og teknisk enkle utløp for brakkesyke, til profesjonelle og billetterte konserter. Etter gjenåpning har vi fått hybridkonserter med publikum i både sal og på nett, gjerne med opptak tilgjengelig i ettertid. Konsertarrangøren ble filmprodusent, og en konsert på en norsk scene ble en internasjonal eksportvare. Hvordan har rettighetshaverne håndtert dette, og hvilket handlingsrom har konsertarrangører og TONO i et marked som plutselig favner en mye mer omfattende bukett av rettigheter og utfordringer enn vi har vært vant til?
Det globale strømmemarkedet innen musikk og film vokste også da pandemien sendte folk hjem. I første kvartal 2020 hadde strømmetjenestene 394 millioner abonnenter globalt, opp 35% fra første kvartal året før. I første kvartal 2021 var tallet vokst til nesten en halv milliard på verdensbasis.
Netflix og lignende tjenester opplevde kraftig vekst, med økte inntekter knyttet til musikken i filmer og TV-serier. Hvem tjener på dette? Nye artister og låtskrivere eller plateselskapene som eier gamle og for lengst nedbetalte albumklassikere?
Panelet består av:
Haakon Mathisen, VIERLIVE.
Tone Østerdal, Norske Konsertarrangører
Herman Foss, TONO
Ine Hoem, artist
Modereres av: Cecilie Asker, Aftenposten