NO
I Yde i Nederland ble en 2000 år gammel kropp av en tenåring funnet i en lokal myr i 1897, bemerkelsesverdig bevart takket være syren i torven. Dette bildet har festet seg hos den danske kunstneren Andrea Novel, og det har ikke bare inspirert hennes artistnavn Ydegirl, men også fungert som en slags muse for den skjøre balansen i hennes uhyggelige kammerpop – som når sitt mest fullendte uttrykk på hennes selvtitulerte album Ydegirl.
Som Ydegirl iscenesetter hun moderne r&b- og popelementer i en nordisk barokkramme, hvor hun bruker klassiske instrumenter som klarinett, gitar og fiolin i samme åndedrag som synthesizere og elektroniske trommemønstre. I sentrum av musikken står hennes fengslende stemme, som fletter sammen følelser fra fortid, nåtid og fremtid i unike lydarrangementer. Sporene fra debutalbumet hennes tar for seg temaer som tid og kroppens tilpasning til dens foranderlige passasjer, steder – både virkelige og forestilte – og hennes forhold til dem. Dette er en forlengelse av temaene presentert på hennes fengslende EP notes19 fra 2019, en samling vakre, selvproduserte sanger som utspiller seg som en slags dagbok. Intime, hemmelige fortellinger om ønsker, planer og uro, som skaper gnister av energi rundt hennes kunstneriske praksis.
EN
In Yde in the Netherlands in 1897, a 2000 year-old body of a teenager was found in a local bog, remarkably preserved thanks to the effects of the acid in the peat. It’s an image that’s stayed with Danish artist Andrea Novel, inspiring not just her stage name Ydegirl, but also acting as something of a muse for the tightrope walking tension of her haunting chamber pop – at its most fully realized yet on her self-titled record Ydegirl.
As Ydegirl, she stages modern day r&b and pop elements in a Nordic baroque scene, using classical instruments like clarinet, guitar and violin in the same breath as synthesizers and electronic drum patterns. Center to the music is her captivating voice, interlacing feelings of past, present and future in unique sonical arrangements. The tracks from her debut album deal in themes of time and her body’s adaptation to its changing passages, of places – both real and imagined – and her relationship to them. An extension of the themes presented on her enticing 2019 EP notes19, a collection of beautiful self-produced songs playing out as some sort of diary. Intimate, secret tellings of desires, plans and turmoil, creating sparks of energy around her artistic practice.